Resep Nasi ayam barbeque yang Menggugah Selera

  • Share

Nasi ayam barbeque. Antaranya yang sangat sedap pada saya ialah Nasi Ayam Istimewa Yang Sangat Sedap di SINI, Nasi Ayam Hainan di SINI, Nasi Ayam Ipoh Yang Sedap di SINI dan Nasi Ayam Original di SINI. Yang lain lain pun sedap juga. Ayam panggang legit berbumbu gurih-manis ini sangat cocok disajikan untuk menu jamuan istimewa anda.

Ayam Bakar Perapan BBQ (barbeque) merupakan makanan kegemaran seisi keluarga tidak kira si ayah, kakak mahupun si adik. Tidak hairanlah jika kita lihat di pasar malam pasti ada saja orang menjual ayam BBQ ini. Sebenarnya resepi ayam bbq dan cara perap ayam untuk dibakar tidaklah susah, malah sesiapa sahaja mampu membuatnya.

Sedang mencari ide resep nasi ayam barbeque yang unik? Cara membuatnya memang tidak terlalu sulit namun tidak gampang juga. Kalau salah mengolah maka hasilnya akan hambar dan justru cenderung tidak enak. Padahal nasi ayam barbeque yang enak harusnya sih mempunyai aroma dan rasa yang bisa memancing selera kita.

Banyak hal yang sedikit banyak berpengaruh terhadap kualitas rasa dari nasi ayam barbeque, mulai dari jenis bahan, selanjutnya pemilihan bahan segar, hingga cara membuat dan menghidangkannya. Tak perlu pusing jika mau menyiapkan nasi ayam barbeque enak di mana pun anda berada, karena asal sudah tahu triknya maka hidangan ini bisa jadi sajian spesial.

Antaranya yang sangat sedap pada saya ialah Nasi Ayam Istimewa Yang Sangat Sedap di SINI, Nasi Ayam Hainan di SINI, Nasi Ayam Ipoh Yang Sedap di SINI dan Nasi Ayam Original di SINI. Yang lain lain pun sedap juga. Ayam panggang legit berbumbu gurih-manis ini sangat cocok disajikan untuk menu jamuan istimewa anda.

Berikut ini ada beberapa cara mudah dan praktis untuk membuat nasi ayam barbeque yang siap dikreasikan. Anda bisa menyiapkan Nasi ayam barbeque menggunakan 14 bahan dan 4 tahap pembuatan. Berikut ini langkah-langkah untuk membuat hidangannya.

Bahan-bahan dan bumbu yang dibutuhkan dalam menyiapkan Nasi ayam barbeque:

  1. Sediakan 500 gr ayam fillet.
  2. Ambil Bawang bombai.
  3. Gunakan Bawang putih.
  4. Sediakan Saus barbeque, saya delmonte.
  5. Siapkan Saus tiram.
  6. Gunakan Saus sambal, boleh skip.
  7. Gunakan Saus tomat, boleh skip.
  8. Siapkan Saus keju, boleh skip.
  9. Siapkan Daun parsley, boleh skip.
  10. Sediakan Minyak wijen.
  11. Gunakan Tepung bumbu sasa serba guna, tuk baluri ayam.
  12. Gunakan Penyedap.
  13. Sediakan 150 ml air dengan 1 sdm maizena.
  14. Gunakan Wijen tuk taburan.

Lazimnya di pasar malam, ayam bakar ini dipanggang dengan menggolek. Resepi Nasi Ayam yang memang pasti sedap dan sangat sesuai dihidangkan untuk majlis-majlis tertentu. Sangat berbaloi mencuba resepi ini walaupun nampak sukar dan munggunakan bahan yang banyak. Jangan takut untuk menyediakan hidangan ini kerana Resepi ini telah diolah bagi memudahkan anda untuk memasaknya.

Langkah-langkah membuat Nasi ayam barbeque:

  1. Potong ayam fillet sesuai selera, saya kecil. Taburi garam, minyak wijen, daun parsley. Diamkan 10-15 mnt.
  2. Tumis bawang bombai dan bawang putih sampai harum, masukkan bumbu yang lain sampai mengental. Icip rasa. Matikan api.
  3. Guling kan ayam fillet ke tepung bumbu lalu goreng hingga matang..
  4. Campur ayam yg sudah digoreng dengan bumbu. Taburi dengan wijen. Dimakan hangat lebih nikmat.

Tak kiralah hari-hari biasa atau hari istimewa, nasi ayam ni memang sesuai dihidangkan pada bila-bila masa. Lagipun, semua peringkat umur boleh makan, daripada anak-anak kecil hinggalah ke warga emas. Sebab itulah mak-mak kena standby siap-siap at least satu resepi nasi ayam untuk kita masak untuk famili mahupun tetamu. The combination of yellow rice and fried chicken must be ordinary. Apparently, chicken barbercue also delicious to eat together with yellow rice.

Terima kasih telah menggunakan resep yang kami tampilkan di sini. Besar harapan kami, olahan Nasi ayam barbeque yang mudah di atas dapat membantu Anda menyiapkan hidangan yang enak untuk keluarga/teman maupun menjadi ide untuk berbisnis kuliner. Semoga bermanfaat dan selamat mencoba!

  • Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *